|
Ekologia zwierząt
Prowadzący: dr Michał Goc
Wymiar kursu: biologia: 15 godz. wykł./45 godz. ćwicz., ochrona środ.: 30 godz.wykł./ 45 godz. ćw. do wyboru
Kierunek i termin: biologia stacj.: II stopień - I rok, 2 semestr ochrona środ. stacj. wykł.: I stopień - III rok, 5 semestr *ćw. do wyboru: II stopień - I rok, 2 semestr Punkty ECTS: 4 Forma zaliczenia: egzamin (ćwicz. – zal. na ocenę)
Treści kształcenia: Wykład: Autekologia. Ekologia populacji. Regulacja liczebności. Zależności międzygatunkowe. Ekologia żerowania. Ekologia ewolucyjna. Ekologia populacji eksploatoawanych. Ćwiczenia: Metody oceny liczebności i rozmieszczenia zwierząt. Podstawowe parametry demograficzne populacji (rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa). Ekologia żerowania.
Ćwiczenia: Krótkie programy badawcze realizowane przez kilkuosobowe zespoły studentów w terenie. Wstępnie opracowane wyniki prezentowane przez przedstawicieli grup na seminarium podsumowującym zajęcia
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Wykład: Znajomość czynników i procesów wpływających na stan populacji zwierząt; umiejętność wyboru podstawowych metod oceny liczebności (zagęszczenia) i monitoringu populacji; zastosowanie wskaźników demograficznych do określania i prognozowania stanu populacji; znajomość zasad gospodarowania (w tym eksploatacji i regulacji liczebności) populacji zwierząt wolnożyjących;. zastosowanie wiedzy ekologicznej w ochronie przyrody
Ćwiczenia: Umiejętność planowania i przeprowadzania terenowych obserwacji i eksperymentów ekologicznych. Analiza uzyskanych wyników. Zapoznanie się z terenowymi metodami badań i obserwacji. Doskonalenie umiejętności współpracy w grupach.
Podręczniki: Begon M., Mortimer M. 1989. Ekologia populacji. PWRiL, Warszawa. Krebs C. J. 1996. Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa. Pianka E. R. 1981. Ekologia ewolucyjna. PWN, Warszawa. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa. Sutherland W.J. i In. Bird ecology and conservation: a handbook of techniques. Oxford Univ. Press
|